Patientsäkerhet
Synpunkter på vården eller behov av hjälp och stöd? Kontakta verksamhetschefen på mottagningen, som är ansvarig för vården.
Vänd dig i första hand till den verksamhet där du fått vård
Om det har hänt något när du eller en närstående varit i kontakt med vården som du inte är nöjd med ska du i första hand kontakta den verksamhet som ansvarat för vården. Om du har lämnat ett klagomål till oss bekräftar vi omgående att de tagit emot det. Vi utreder och svarar dig senast inom fyra veckor, så du får en förklaring till det inträffade.
Patientnämnden
Du kan också vända dig till Region Hallands Patientnämnd för att få hjälp att föra fram dina synpunkter. Patientnämnden är en opartisk instans dit patienter, anhöriga och personal kan vända sig kostnadsfritt. De har tystnadsplikt. Nämndens uppgift är att lösa problem som uppstått i kontakten mellan patient och personal och de:
- lyssnar på dina synpunkter och hjälper dig föra fram synpunkterna till vårdpersonalen
- ger dig information om ersättningar för ev. patientskada
Patientsäkerhetsberättelse
Ledningen för för vår mottagning har det övergripande ansvaret för patientsäkerhetsarbetet. Verksamhetschefen har det operativa ansvaret för hur arbetet bedrivs och följs upp. Varje medarbetare på mottagningen har eget ansvar för sitt patientarbete. Vid befarad eller inträffad patientskada skall medarbetaren rapportera vårdavvikelse via ett regionövergripande system och direkt till verksamhetschefen, som gör en analys av händelsen och tar fram åtgärdsförslag och tillser att åtgärderna blir genomförda. Regelbundna uppföljningar sker vid arbetsplatsträffar.