Vanliga frågor

Vanliga frågor 2017-08-02T19:40:19+00:00

Vanliga frågor

Här har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna vi får relaterade till vår Läkarmottagning  – Vårdcentral . Finner du inte svaret på din fråga så kontakta oss så hjälper vi dig.

Är inte Lahomshälsan bara företagshälsovård? 2017-08-02T19:40:46+00:00

Nej, vi är både en företagshälsovård och en vårdcentral/husläkarmottagning.

Hur bokar jag tid? 2017-08-02T20:03:16+00:00

Boka tid hos oss gör du genom att ringa oss på 0430-787 80.

 

Hur lång tid får man vänta innan man får en tid till doktorn? 2017-08-02T19:21:33+00:00
I princip aldrig mer än 7 dagar, vilket är vad vårdgarantin säger. Oftast får du en tid mycket snabbare än så.
Måste man vara listad på en husläkarmottagning för att få vård där? 2017-08-02T19:31:50+00:00

Nej, patienten måste ges vård som är akut och inte kan anstå. Vid telefonssamtal kommer du sannolikt bli hänvisad till den mottagningen där du är listad. Detsamma gäller för planerad vård.

Listningen ger rätt till utredningar som kräver mer omfattande tid och resurser, jämfört med akut omhändertagande.

Måste jag bo i Laholm för att lista mig hos er? 2017-08-02T19:34:58+00:00

Nej! Man kan lista sig hos oss oavsett var man bor, även om det är i ett annat län.

Hur många gånger får man lista om sig på ett år? 2017-08-02T19:18:29+00:00
Det finns inget maxantal, du kan byta hur ofta du vill. Är du inte nöjd med det vi erbjuder eller hur du upplever vårt bemötande, hoppas vi dock att du berättar för oss så vi har en chans att lära och utvecklas.
Kan man vara listad på mer än en mottagning? 2017-08-16T13:28:34+00:00

Nej, det kan man inte. Om hen skickar in en amälan om att lista sig på en mottagning innebär det att man automatiskt blir avlistad från sin nuvarande mottagningen.

När behövs remiss? 2017-08-02T20:04:05+00:00

För att komma till vår mottagning krävs ingen remiss. Där görs en första bedömning av de besvär du har. Behöver du därefter besöka en specialist, kanske remiss krävs och då utfärdar vi en sådan.

Vill du söka öppen specialistvård i Halland, krävs ingen remiss, men du rekommenderas att först vända dig till din vårdcentral för att få rätt hjälp utifrån dina behov.  Vill du gå direkt till specialistmottagningen skriver du en sk egenremiss. Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster eller ring den aktuella mottagningen.

Läs mer om remisser och remisskrav på 1177.se/remiss

Om jag behöver ett sjukintyg, hur gör jag då? 2017-08-02T19:19:36+00:00
Du bör boka en tid hos din husläkare/behandlande läkare. Hen gör då en bedömning om din arbetsförmåga till följd av sjukdom/skada är nedsatt och om du därför inte kan arbeta och utfärdar då sjukintyget.Försäkringskassan gör sedan bedömningen om du har rätt till sjukpenning eller ej. Läkarens sjukintyg är ingen garanti för att sjukpenning kommer att utbetalas.
Vad är skillnaden mellan primärvård/vårdcentral/husläkare? 2017-08-02T19:40:46+00:00

Det är alla synonymer.