Vanliga frågor – Företagshälsovård

//Vanliga frågor – Företagshälsovård
Vanliga frågor – Företagshälsovård 2017-08-03T13:48:17+00:00

Vanliga frågor

Här har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna vi får relaterade till vår Företagshälsovård.

Finner du inte svaret på din fråga så Kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur ofta får man komma till företagshälsovården? 2017-08-02T19:16:30+00:00
Det avgör din arbetsgivare.
Kan jag träffa läkaren vid företagshälsovården? 2017-08-02T20:09:10+00:00
Ja, om din chef/arbetsgivaren gett ok till det. Arbetsgivaren får då betala för det besöket. Vanligen skall man vända sig till sin husläkare om man är i behov av utredning/behandling, och betala patientavgift för besöket.
Kan jag ha kontakt med företagshälsovården utan att min arbetsgivare får veta det? 2017-08-02T19:17:15+00:00
I princip måste din arbetsgivare ha godkänt din kontakt med oss. Vissa företag låter dock medarbetare söka fritt. Fråga din arbetsgivare hur det är bestämt just hos er.
Kan företagshälsovården berätta om mina personliga angelägenheter för min chef? 2017-08-16T13:29:35+00:00
Vi har lika stark sekretess/tystnadsplikt som övriga sjukvården. För att berätta något för chefen krävs det att du lämnat ditt medgivande till det. Ofta görs den överenskommelsen innan du besöker oss, tex avseende drogprover som arbetsgivaren begärt att du skall lämna.
Om man har ett avtal, vad får man för det? 2017-08-02T19:11:51+00:00
Företaget får en kontaktperson som man kan vända sig till för enklare frågor på arbetsmiljöområdet. Företagets anställda prioriteras vid olycksfall på arbetsplatsen. Om tex någon medarbetare skall lämna första dags intyg vid sjukdom är det en tjänst vi erbjuder.  En gång om året försöker vi få till stånd en gemensam planering för insatser på hälsa- och arbetsmiljöområdet. Alla instanser/tjänster som företaget utnyttjar debiteras, men till en lägre kostnad än om man inte har ett avtal.
Hur säger man upp sitt avtal? 2017-08-02T19:12:21+00:00
Uppsägningstiden är 6 månader. Har man inte sagt upp sitt avtal förlängs detta automatiskt.
Är medlem och avtalskund samma sak? 2017-08-02T19:41:13+00:00

Att vara avtalskund (ibland kallad servicekund) innebär att ditt företag och Laholmshälsan har tecknat ett avtal om att vi skall vara leverantörer av företagshälsovårdstjänster till er. Som avtalskund har man rätt att bli medlem i den ekonomiska föreningen som äger Laholmshälsan.

Hur bli man medlem i föreningen? 2017-08-02T19:07:12+00:00
Har företaget ett avtal om företagshälsovård med oss, kan man be om att även bli medlem i den ekonomiska föreningen. Styrelsen fattar därefter beslut om inträde
Kan man mista sitt medlemskap i föreningen? 2017-08-02T19:08:14+00:00
Ja, om säger upp sitt avtal om företagshälsovård, innebär det att styrelsen fattar beslut om uträde i enlighet med stadgarna.
Vad kostar det att besöka företagshälsovården? 2017-08-02T22:49:24+00:00
Den offentliga sjukvårdens finasiering omfattar inte företagshälsovård. Det betyder att alla besök och alla insatser, all provtagning och alla tester, debiteras företaget i enlighet med en särskild prislista. Är företaget avtalskund är priserna mellan 10-15 procent lägre jämfört med om man bara köper ”stycketjänster”. Vid planerade insatser kan företaget alltid begära en offert. Vanligen betalar medarbetaren/patienten inget.